Okresowe badania lekarskie pracowników – czy są zmiany od 1 kwietnia 2015 roku?
Od 1 kwietnia 2015 roku obowiązują nowe zasady kierowania pracowników na wstępne badania lekarskie. A jak ma się rzecz z badaniami okresowymi?
Zasady przeprowadzania wstępnych badań lekarskich pracowników (a precyzyjniej – kandydatów na pracowników) uległy zmianie z dniem 1 kwietnia 2015 roku. Pisaliśmy o tym w artykule Wstępne badania lekarskie – nowe zasady obowiązujące od 1 kwietnia 2015 r.
Zgodnie z nimi, pracodawca w określonych przypadkach nie musi kierować pracowników na badania. Muszą być jednak spełnione konkretne wymagania – przede wszystkim związane z warunkami pracy na stanowisku w nowym miejscu.
A jak wygląda kwestia badań okresowych? Czy zasady kierowania na te badania uległy jakimś zmianom od 1 kwietnia 2015 roku?
Okresowe badania lekarskie pracowników – bez zmian
Chociaż zmieniły się zasady dotyczące badań wstępnych, nie zmieniły się zasady przeprowadzania okresowych badań lekarskich pracowników. Przypomnijmy, kiedy przeprowadza się okresowe badania lekarskie pracowników. Należy to robić:
- Co 2 lata, jeśli pracownik narażony jest na wdychanie szkodliwych pyłów lub oparów.
- Co 3 lata, jeśli w zakładzie pracy panuje gorący mikroklimat (po 45 roku życia badania takie należy wykonywać co 2 lata),
- Co 4 lata, jeśli pracownik stale korzysta z komputera.
- Co 5 lat, w przypadku pracowników biurowych niekorzystających z komputerów.
Pracownicy, których niezdolność do pracy wyniosła dłużej niż 30 dni, zawsze podlegają badaniom kontrolnym. W takich przypadkach należy bowiem ustalić, czy pracownik wciąż jest zdolny do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
Okresowe badania lekarskie pracowników – kto ponosi koszty?
Zarówno koszty badań wstępnych, jak i kontrolnych całkowicie obciążają pracodawcę. Zmiany w przepisach, aktualne od 1 kwietnia 2015 roku, stanowią więc dla niego pewnego rodzaju oszczędność. Nie musi on ponosić kosztów badania wstępnego, jeżeli obiektywnie nie jest konieczne jego wykonanie.